21-07-21 (dag 5) / Beachvolleybal

22 juli 2021 - Playa Tamarindo, Costa Rica

Hola todos,

Vandaag begint mijn dag op een andere plek dan normaal: ik word namelijk wakker in Chocolate, de residentie van de school. We maken ons klaar voor school en maken nog snel even ons huiswerk. We komen net op tijd de les binnen. Ik heb vandaag 2 lessen achter elkaar. Ik ben geplaatst in de klas A1.1, dit is het laagste niveau, maar het gaat me redelijk goed af, dus zal er een mogelijkheid zijn dat ik omhoog ga. Deze lessen staan in het teken van het te weten komen van alle basic informatie van mijn klasgenoten.

Ik krijg van thuis te horen dat het gelukt is met het omboeken van mijn vlucht naar Liberia, een luchthaven maar 1 uurtje af van Tamarindo. Ik wil namelijk niet weer een vreselijk lange busrit.

Om 11 uur is de les afgelopen en om kwart over 11 gaat onze bus richting het midden van de provincie Guanacaste, waar ik nu ben. Deze 'les' staat geheel in het teken van een heel typisch drankje uit Guanacaste. We stoppen nog ergens om een lunch te halen. Ik krijg voor ongeveer 6 dollar een mega doggybag gevuld met overheerlijke salade, vis en aardappelpuree. De busrit duurt ongeveer anderhalf uur en tijdens de rit komen de meeste mooie uitzichten voorbij. Overal waar je kijkt is het groen. Het is hier echt prachtig. We komen aan bij een klein bedrijfje waar de eigenaar ons al staat op te wachten. Het is vino de coyol. Dit is een soort wijn gemaakt uit het sap van de coyolboom. We krijgen een mini rondleiding van het bedrijfje. De coyolboom wordt op een bepaalde manier doormidden gezaagd op een bepaald tijdstip zodat de maan en het zeewater het dichtste bij staan. Het is een erg ingewikkeld proces. Het leukste gedeelte is toch zeker wel het proeven van de 'wijn'. Eerst krijgen we een bekertje met de niet-gefermenteerde wijn. Deze is heel erg zoet, maar wel erg lekker. Als tweede krijgen we de gefermenteerde versie en deze heeft een hele aparte geur. Deze is wat minder. Ik koop een fles van de zoete versie. We rijden weer terug met de bus en ook nu zien we weer enorm mooie uitzichten. Gedurende de terugreis wordt nog maar eens goed duidelijk dat we niet in Europa zijn en dat hier de regels iets minder worden nageleefd wanneer de buschauffeur een biertje drinkt tijdens het rijden en de hele tijd zijn telefoon gebruikt.

Als we terug zijn op de campus neem ik een frisse duik In het zwembad en koop ik wat te eten in het lekkere cafeetje op de campus. Ik blijf nog op de campus omdat we om 5 uur met een grote groep naar het strand gaan om met z'n allen te beachvolleyballen. Natuurlijk wint ons team een aantal wedstrijden. Het is echt enorm leuk, maar wel heel erg heet. Ondertussen hebben we mooie vergezichten van het strand en de zonsondergang. Op 1 punt kunnen we de zon en de maan beide heel helder zien. Erg mooi. Na dit intensieve uurtje besluiten we met een groep te gaan eten op het strand. Ik loop nog even met 2 Amerikanen terug naar de campus om wat spullen op te halen. Als we aankomen in het restaurant staan er lekkere cocktails al klaar. Ook het eten hier is ongelooflijk lekker.

Als laatste gaan we weer op het strand zitten en nemen er een drankje bij. We lopen nog even met onze voeten in het water, want we mogen niet meer  zwemmen aangezien er krokodillen in kunnen zitten. Rond 10 uur lopen we richting de 'bushalte' en nemen een collectivo terug naar huis. In de kamer duurt het nog wel even voordat ik in slaap kan vallen, want een leger aan honden en ganzen geeft nog even een concert.

Adios

1. Jacqueline Valckx:
    23 juli 2021
    De kilootjes vliegen eraan met al dat lekkers. Heb je al een kapsalon ontdekt? Prachtig verhaal Gijs. Je geniet met volle teugen . Lieve groetjes van ons en breng wat lekkere recepten mee.