30-07-2021 (dag 14) / Scubadiven

31 juli 2021 - Matapalo, Costa Rica

Hola todos

De dag begint weer vroeg om 6 uur. Het belooft super leuk te worden. We gaan namelijk scubadiven. We rijden met een bus naar een huis waar we de uitrusting passen en wat formulieren moeten invullen. Ook krijgen we hier een mini cursus wat we allemaal mogen doen en wat niet. Dan rijden we verder naar de haven waar we op de boot gaan. We varen langs de mooie kustlijn en komen aan bij twee prachtige eilanden die onbewoond zijn.  Hier wordt door de duiker die met ons meegaat, verteld dat we ons moeten gaan klaarmaken. De wetsuit, flippers, het vest met een gasfles en een snorkelmasker trekken we aan. Ik spring als eerste het water in. Ik blijf eerst nog drijven omdat in mijn vest lucht zit. Als we met mijn groepje in het water zitten moeten we even wat nood oefeningen oefenen voor het geval dat. Hierna begint onze duik. In het begin is het heel raar omdat je door je mond moet in en uit ademen. Ook voel je de druk opbouwen in je oren en moet je deze druk klaren. We komen ongeveer op 10 meter diepte en beginnen met om ons heen te kijken. Overal waar je kijkt is er leven. Na 10 minuten horen we in de verte walvissen communiceren. Daarna zien we een grote groep van 5 witpunt haaien. Ongelooflijk! Ook zien we een kreeft en een octopus. We gaan weer naar boven toe. Dit was de eerste duik. We krijgen wat fruit en wat drinken en genieten van het mooie uitzicht. We varen een stukje verder en hier doen we nog een duik. Deze is ook prachtig en zien we ook weer haaien. Als we uit het water komen trekken we de uitrusting uit en gaan op de voorkant van de boot zitten. We varen terug naar de kust. Als we terug zijn op de kant ben ik een kreeft geworden. We rijden met de bus terug naar Tamarindo. Iedereen is uitgeput. Ik loop naar de residentie waar ik de hele dag niet veel meer doe. We eten nog wat en rond 9 uur neem ik met klasgenoten een collectivo terug naar huis. Ik ben nog steeds uitgeput en ga slapen...