20-07-2021 (dag 4) / De allereerste schooldag

22 juli 2021 - Villareal, Costa Rica

Hola todos,

De dag begint iets later dan gisteren. Nu word ik rond 6 uur wakker en ga me klaar maken voor school. Ik krijg weer een fantastisch ontbijt met vers fruit en toast met ei. We moeten dit keer wel rennen voor de schoolbus, want mijn kamergenoot wordt pas om kwart voor 7 wakker, terwijl de bus om 7 uur vertrekt. Maar de bus wacht gelukkig nog op ons. Pura Vida zeggen we dan maar, wat ze hier wel honderd keer per dag zeggen. Aangekomen op school doe ik erg rustig aan, want ik heb nog tot 11 uur vrij. Ik werk verder aan mijn reisblog en ik kijk alvast voor wat opties om niet meer met de helse busrit naar San Jose te gaan. Daarna ga ik naar binnen, waar gelukkig airco is, hier ga ik poolen met een meisje uit Zwitserland. Ik zal jullie toch moeten teleurstellen Bart en Paul, maar ik verlies 2x grandioos.

Dan is het eindelijk zo ver mijn eerste les gaat beginnen. We hebben een zogenaamde SPIN klas. Dit zijn wat interactievere lessen. We beginnen met de basics. Dit gaat me zeer goed af, behalve dan hoe mensen mijn naam moeten uitspreken, want dat is toch voor iedereen die niet uit Nederland of België komt een raadsel.

Na de eerste les hebben we nog 2 lessen waar we ook ingaan op de basics, maar minder op het voeren van een gesprek. Ook deze lessen gaan me goed af en valt het me allemaal nog erg mee.

Na de les loop ik naar de lokale supermarkt en haal er wat te eten. Ook wordt er alvast inkopen gedaan voor het avondeten van straks. Het wordt echt Hollands: We eten pannenkoeken.

Van de supermarkt loop ik weer terug naar de campus waar ik mijn eten op eet en met de rest naar Chocolate loop, dit is de residentie waar sommige studenten slapen. Mijn klasgenoot gaat aan de slag met het bakken van de pannenkoeken, terwijl de rest zijn eigen ding doet. Het eten is heerlijk en we maken ons allemaal klaar om naar het strand te gaan en daar een drankje te doen en te kletsen. We zitten heerlijk alleen op het strand met het geluid van golven op de achtergrond en wat muziek. We worden nog aangesproken door de politie. We doen echter niets fout en de politie is enorm vriendelijk en maakt met ons een praatje waar we vandaan komen en wat we hier doen. Dit is wel even anders dan als in Nederland politie komt.Het is uiteindelijk zo gezellig dat het 12 uur is en we teruglopen naar de residentie, waar ik ook maar besluit te slapen, omdat ik op dit tijdstip toch liever geen collectivo meer naar huis neem. We slapen in een kamer zonder airco en met maar 1 klein ventilatortje...

Adios

1. Jacqueline Valckx:
    22 juli 2021
    Hallo Gijs . Wat fijn dat je het zo leuk hebt. Gezellig om je reisverhalen te lezen. Misschien toch een keertje les gaan nemen bij Bart en Paul . Geniet van je prachtige reis,dan genieten wij van je verhalen . Liefs van ons. ADIOS AMIGO.
  2. Paul:
    25 juli 2021
    Prachtige verhalen, Gijs!
    Ik neem aan dat je als galante heer extra hebt verloren met keuen.
    Geniet er nog van.
  3. Miranda en bart valckx:
    26 juli 2021
    je bent altijd welkom in mijn kelder voor bijles , dat weet je