23-07-2021 (dag 7) / Een nationale feestdag

25 juli 2021 - Matapalo, Costa Rica

Hola todos,

Vandaag word ik wakker gemaakt om 6 uur door het geluid van een soort kettingzaag. Ik merk weer al te goed dat het leven hier veel vroeger begint. Ik maak me klaar school en het belooft een feestelijke dag te worden. Vandaag vieren we de annexatie van de provincie Guanacaste bij Costa Rica in plaats van bij Nicaragua. Sommige kinderen die ik voorbij zie lopen, zijn dan ook gekleed in een mooie klederdracht. Als ik aangekomen ben op school dan heb ik les tot kwart over 11. De laatste les is erg pittig, omdat we in deze les focussen op de uitspraak. Er zitten dan ook maar 6 mensen in de klas. Na mijn lessen haal ik nachos en een frappuchino bij het cafeetje op de campus. Dan de feestdag begint op school. Er komen lokale kinderen om een mooie dans op te voeren. Ook is er een speciaal eten uit Guanacaste.  Er doen ook studenten mee van de school en dansen, lezen een gedicht voor of koken voor de hele school. Het is erg feestelijk, maar ondertussen regent het kei en keihard. Ik bel ook nog met pap en mam. Het is erg chaotisch.

De regen houdt maar niet op en al mijn vrienden uit de campus en de residentie zijn al weg. Ik besluit daarom ook maar voor het eerst met de bus terug te gaan naar Santa Rosa. De busreis duurt veel langer dan normaal, omdat ook hier de spits is. Ik spreek nog 2 meiden die voor het laatst hier zijn. Ze zijn afgelopen weekend naar schildpadden gaan kijken aan de andere kant van Costa Rica. 1 meisje is tijdens die reis gestoken door een Braziliaanse zwerfspin (ik zou het niet Googlen😁). Ze hebben haar toen met spoed naar het ziekenhuis in San Jose moeten brengen, een heel uur daarvandaan. Ze zegt tegen mij dat ze enorm geluk heeft dat ze nog leeft.

Als ik eenmaal thuis ben, heb ik een relaxed avondje en kijk ik wat Netflix.

Adios

1. Yvonne Hfndrikx:
    25 juli 2021
    Wauw Gijs wat un geweldige ervaring.leuk om jouw verhalen te lezen.de foto’s zijn prachtig!!
    Ik ga jou de komende dagen nog zeker volgen.pas goed op je zelf en Disfrutalo Hoy!!(heej hoe vind je die)hihi